Proč je taková?
Premiéra 20. a 21. 9. 2025, 19:00Vila Štvanice
Proč je taková? je nová autorská opera z dílny RUN OPERUN. Opera se noří do příběhu umlčené ženy ve stínu mocné rodiny. Inspirovaná skutečnými událostmi kolem Rosemary Kennedy – sestry prezidenta J. F. Kennedyho, která byla podrobena nucené lobotomii – odhaluje temné vrstvy společenského tlaku, duševního zdraví a ženské autonomie.
Intimní jednoaktovka pro tři pěvce rozehrává silný emocionální obraz, nesetříděný do chronologického vyprávění, ale vrstvený jako vnitřní krajina bolesti, úzkosti, ale i naděje a nalezení usmíření. Hudební jazyk skladatelského dua Darja Kukal Moiseeva a Natálie Plevákové kombinuje klasickou a elektronickou hudbu, čímž vytváří současný, živý zvukový prostor.
Režisérka a libretistka Bára Viceníková vede dílo směrem k niternému zážitku, který přesto rezonuje univerzálními otázkami: Co všechno musíme změnit, abychom byli přijati? Kde končí přizpůsobení a začíná ztráta sebe sama? A proč máme neustálou potřebu spravovat a je pro nás tak těžké přijmout?Opera Proč je taková? propojuje historickou inspiraci s naléhavou současností. Je nejen výpovědí o jednom pozapomenutém životě, ale především pozvánkou k naslouchání – těm, kteří zůstali nevyslyšeni.
„Pro RUN OPERUN je tato inscenace velkým zadostiučiněním – nejen kvůli silnému feministickému tématu a ženskému autorskému týmu, ale hlavně proto, že se nám i v podmínkách nezávislého divadla daří vytvářet autorské opery. To považujeme za zásadní přínos do operního světa – často důležitější než několik vyprodaných repríz La Traviaty,“ říká zakladatelka a umělecká šéfka kolektivu Veronika Kos Loulová.
“Jako libretistka a režisérka této opery jsem vděčná za příležitost spolupráce s RUN OPERUN, protože mám svobodu v tvůrčím vyjádření – nemusím se bát, že mi řeknou, že to už je “moc”. Protože pravdou je, že lidé si s operou často spojují historické či fantaskní příběhy, které je přenesou do jiného světa a dají jim zapomenout na jejich každodenní problémy. Tvůrčí tým ale stejně jako já zastávají stanovisko, že opera by měla řešit i vážná, aktuální témata. Bohužel u opery neexistuje dělení na klasickou a alternativní jako to známe u činohry, aby si každý divák přišel na své, často tedy vlaštovky experimentu prolétnou na tradiční scénu a je z toho poprask. Ale RUN OPERUN se nebojí! A to je v tomto případě zásadní, protože jak zpracovat téma zneužití moci ve vlastní rodině, zničení života vlastní dcery, líbivě?,”říká libretistka a režisérka opery Proč je taková? Bára Viceníková.
PROGRAM
Účinkující & produkce
Obsazení:
Rosemary Kennedy – Tereza Papoušková/Anna Porubanová (studijně)
Rose Kennedy – Eva Esterková
Joe Kennedy – Michael Skalický
Ansámbl:
Akordeon – Martin Šulc
Violoncello – Anna Zajíčková
Vibrafon a perkuse – Matěj Diviš
Klarinet a basklarinet – Jiří Javůrek
Syntezátory – Natálie Pleváková
Rosemary Kennedy – Tereza Papoušková/Anna Porubanová (studijně)
Rose Kennedy – Eva Esterková
Joe Kennedy – Michael Skalický
Ansámbl:
Akordeon – Martin Šulc
Violoncello – Anna Zajíčková
Vibrafon a perkuse – Matěj Diviš
Klarinet a basklarinet – Jiří Javůrek
Syntezátory – Natálie Pleváková
Hudba:
Darja Kukal Moiseeva,
Natálie Pleváková
Režie, dramaturgie a libreto:
Bára Viceníková
Kostýmy & Scénografie:
Anna Pospíšilová
Make-up:
Justina Urbanová
Hudební nastudování
Vojtěch Červenka
Light design: Miriam Čandiková
Darja Kukal Moiseeva,
Natálie Pleváková
Režie, dramaturgie a libreto:
Bára Viceníková
Kostýmy & Scénografie:
Anna Pospíšilová
Make-up:
Justina Urbanová
Hudební nastudování
& Dirigování:
Vojtěch Červenka
Light design: Miriam Čandiková
Producentky:Martina Watzková
Mahulena Vondrášková
Fundraising: Adriána Spišáková
Mahulena Vondrášková
Fundraising: Adriána Spišáková
Grafika:
Fotogalerie
Média:
Podpora:









Líbí?
Kup si lístky!
OPERAVE
Když nepřijdete na operu, přijde opera za vámi - třeba klidně na rave. Na pražskou scénu přinášíme něco mezi Berghainem a Bayreuthem.Představujeme nový rozměr párty, na které bude dávat smysl, že tančíte zároveň na klasickou a elektro hudbu. S tímto konceptem přicházíme do pulzujícího srdce ravevové scény – do Bike Jesus. Propojením operních pěvců*kyní, DJs a atmosféry techna, tak vznikne OPERAVE. Nečekejte představení ani koncert - přineseme prvky opery na rave tak, jaký má být. Opera a elektro hudba se stanou rovnocennými partnery. O zábavu se postarají Noisy Pots, Tanita Yankova, a operní pěvkyně B.Va, Kristýna Kůstková a vocal coach, klavírist a zpěvák Ahmad Hedar.
Na OPERAVE boříme bariéry mezi honosnou operní kulturou a nočním životem ravů a stavíme na hodnotách, kdy spolu oba hudební světy můžou fungovat. Budete se cítit komfortně nezávisle na tom, jaký žánr je vám bližší.

Lístky v prodeji:
OPERAVE – LaTraviata Edition at PINKBUS FestivalÚčinkující & produkce
Umělci:
B.Va
Kristýna Kůstková
Eva Esterková
Ahmad Hedar
Tanita Yanková
Noisy Pots – Jakub Tengler, Michal Šupák
B.Va
Kristýna Kůstková
Eva Esterková
Ahmad Hedar
Tanita Yanková
Noisy Pots – Jakub Tengler, Michal Šupák
Producentky:
Martina Watzková
Mahulena Vondrášková
Sound design:
Michal Brůna
Make-up artist:
Justina Urbanová
Svatopluk Ručka
Martina Watzková
Mahulena Vondrášková
Sound design:
Michal Brůna
Make-up artist:
Justina Urbanová
Stylist:
Vojtěch HanyšVisuals:



Fotogalerie
Foto: Daniel Kvapil
Líbí?
Kup si lístky!
OPERAVE Baby!
Galaxie kulturní stanice15. 12. 10:00 a 16.12. 14:00
Když nepřijdete na operu, přijde opera za vámi – třeba klidně na dětské hřiště.
Rodinný koncert inspirovaný OPERAVEM je určený pro děti od narození do 5 let. Propojuje svět opery s elektronickou hudbou a otevírá dětem cestu k objevování rytmu, melodií, zvukových barev a výtvarných objektů.
Atmosféru doplňuje divadelní hřiště – vnitřní herna se scénografickými a světelnými efekty a živým hudebním doprovodem DJky Tanity Yankové. Představení trvá přibližně 30 minut a probíhá za přítomnosti rodičů. Po skončení si děti budou moct v prostoru dál hrát.
Jedná se o tzv. soft premiéru/ work in progress – to znamená, že si zkoušíme funkčnost konceptu pro danou cílovou skupinu a budeme moc rádi za vaší zpětnou vazbu jak na místě, tak kdykoliv poté. Vstupné na akci dobrovolné (doporučené), platit se bude na místě kartou. Zarezervuj si místo pro sebe i své ratolest(i), kapacita je velmi omezená.

Rezervace lístků:
Účinkující & produkce
Hudební nastudování:
Tanita Yanková
Tanita Yanková
Režisérka:
Veronika Kos Loulová
Scénograf:
Matěj Kos
Veronika Kos Loulová
Scénograf:
Matěj Kos
Kostýmní výtvarník:
Vojtěch HanyšProdukce:
Johanka Nováková
Sound design:
David Ficek
Johanka Nováková
Sound design:
David Ficek
Light design:
Jonatán VnoučekFotogalerie
Foto: Daniel Kvapil
Finanční podpora:



Líbí?
Zarerezvuj si místo!
ZABIJAČKA – Hladový je vždycky smutný, nacpat bříško to je nutný
Komická opera o třech dějstvích.
Rituální vítání jara jako příležitost podívat se do vlastních střev.
Na ves se pomalu snáší sníh. Je zima. A krutý hlad. Naštěstí je za rohem toužebně očekávaná událost, která všechny zachrání. Přijede řezník, bude zabijačka!
Jak praví stará lidová moudrost, „hladový je vždycky smutný, nacpat bříško, to je nutný“, a kus flákoty je východiskem z každé existenciální krize. Řezník jako posel dobra, řezník jako vykupitel - a česká vesnice plná rázovitých postav.
Původní opera vychází ze smetanovsko-ladovské tradice, ale přichází v době, kdy už většina venkovských prasat vzala za své. Příspěvek českému umění v době postní pro nás znamená opulentní uměleckou hostinu s nefalšovaným operním zpěvem, tanečními čísly, a dokonce dětským sborem!
Projekt vznikl v koprodukci Vzletu, Vosto5, Moravského divadla Olomouc a RUN OPERUN za podpory Ministerstva kultury ČR.

Fotogalerie
Foto: Jan Mudra
Účinkující
Řezník:
Vladimír Chmelo
Starosta:
David Szendiuch
Kněz:
Peter Malý
Učitelka:
Vanda Šípová
Vladimír Chmelo
Starosta:
David Szendiuch
Kněz:
Peter Malý
Učitelka:
Vanda Šípová
Hospodyně:
Markéta Cukrová / Tereza Papoušková
Kořenářka:
Zoja Oubramová
Vesničané a vesničanky:
Josef Bobeš Havelka, Leontýna Janků, Marie Anna Krušinová, Robert Nižník, Antonie Rašilovová, Pavol Smolárik, Matěj Šíma, Sára Vosobová a dětský sbor Mifun pod vedením Jiřího Polívky
Markéta Cukrová / Tereza Papoušková
Kořenářka:
Zoja Oubramová
Vesničané a vesničanky:
Josef Bobeš Havelka, Leontýna Janků, Marie Anna Krušinová, Robert Nižník, Antonie Rašilovová, Pavol Smolárik, Matěj Šíma, Sára Vosobová a dětský sbor Mifun pod vedením Jiřího Polívky
Hraje:
Orchestr Moravského divadla Olomouc
Orchestr Moravského divadla Olomouc
Inscenační tým
Scéna a kostýmy:
Dragan Stojčevski
Dramaturgie:
Marta Ljubková
Choreografie:
Veronika Knytlová
Světelný design:
Štěpán Hejzlar
Zvuk:
Michal Brůna
Video:
Martin Bražina
Dragan Stojčevski
Dramaturgie:
Marta Ljubková
Choreografie:
Veronika Knytlová
Světelný design:
Štěpán Hejzlar
Zvuk:
Michal Brůna
Video:
Martin Bražina
Hudební nastudování:
Martin Konvička
Korepetice:
Vojtěch Červenka, Jan Mára
Producenti:
Petr Prokop, Jakub Málek
Produkce:
Denisa Sedláčková, Martina Watzková, Adriána Spišáková, Emílie Formanová
Asistent scénografa:
Vojtěch Hanyš
Stavba:
Jeník Bubal
Překlad do angličtiny:
Ian Mikyska
Martin Konvička
Korepetice:
Vojtěch Červenka, Jan Mára
Producenti:
Petr Prokop, Jakub Málek
Produkce:
Denisa Sedláčková, Martina Watzková, Adriána Spišáková, Emílie Formanová
Asistent scénografa:
Vojtěch Hanyš
Stavba:
Jeník Bubal
Překlad do angličtiny:
Ian Mikyska
Líbí?
Kup si lístky!
La Traviata
Opera La Traviata od Giuseppe Verdiho v provedení RUN OPERUN zkoumá, co je ve vztazích ještě přijatelná společenská norma a co už není. Jak by se tvářili vaši známí a rodina, kdybyste domů přivedli známého sukničkáře, kurtyzánu, gigola, někoho stejného pohlaví, nebo drag queen? Kam se za ta léta od premiéry provokativní La Traviaty posunula lidská tolerance a práh odsouzení? Chceme naplnit původní záměr opery a následně upozornit na dnešního člověka, který je nadále pod tlakem společenského mínění.RUN OPERUN v inscenaci Traviata spojí síly se zavedeným pohybovým souborem PLAYboyz pod vedením choreografa Martina Talagy, který ve své tvorbě dlouhodobě zkoumá nahotu, sexualitu a zabývá se queer tématy. Sbor bude nahrazen drag queens a akustická předloha bude obohacena elektronickými prvky. Do pěveckých a sborových rolí budou obsazeni špičkoví čeští a zahraniční interpreti, s kterými oba soubory dlouhodobě spolupracují.
Spolupráce s PLAYBOYZ
Spolek PLAYboyz se zaměřuje na taneční a fyzické divadlo, performance a experiment (SYNovial, SOMA a SOMA workshopy, Faunus, Homo Sensorium a PiNKBUS). V roce 2020 byl uveden komponovaný večer PiNKBUS, kterým spolek vstoupil do další fáze svého působení. Tvůrcům se podařilo spojit undergroundovou drag a queer scénu s profesionálními etablovanými umělci (Jaroslav Vinařský, Nela Kornetová, Katarzia, Just Karen, Tonic ad.). Spolek PLAYboyz tak díky uvedení komponovaného večera PiNKBUS vytvořil pražskou platformu pro queer umění.
Fotogalerie
Foto: Jonathan Machander, Apolena Vondrášková
Účinkující
Violetta:
Roxane Choux
Alfredo:
Luis Carlos Hernandez Luque
Germont:
Andrij Škurhan
Flóra:
Eliška Gattringerová
Roxane Choux
Violetta:
Szymon PatrylakAlfredo:
Luis Carlos Hernandez Luque
Germont:
Andrij Škurhan
Flóra:
Eliška Gattringerová
Annina:
Tomáš Procházka (La Cuntessa)
Baron:
Daniel Kfelíř
Doktor/Markýz:
Jan Janda
Gaston:
Vladimír John
Tomáš Procházka (La Cuntessa)
Baron:
Daniel Kfelíř
Doktor/Markýz:
Jan Janda
Gaston:
Vladimír John
Drag Queens:
Just Karen
Tonic Garbage
Radim Klásek
Chlorophyll von Needle
Company:
Kristýna Fílová
Victor Tarasov
Pedro Willing
Jarek Lambor
Just Karen
Tonic Garbage
Radim Klásek
Chlorophyll von Needle
Company:
Kristýna Fílová
Victor Tarasov
Pedro Willing
Jarek Lambor
Produkce
Umělecký koncept:
Veronika Loulová & Martin Talaga
Hudební nastudování:
Ahmad Hedar
Hudební aranžmá:
Tanita Yanková
Scénografie:
Matěj Kos
Kostýmní výtvarník:
Vojtěch Hanyš
Make-up artist:
Justina Urbanová
Light design:
Miriam Čandíková
Anna-Marie Maxera
Sound design:
Juraj Mišejka
Michal Brůna
Jan Středa
Veronika Loulová & Martin Talaga
Hudební nastudování:
Ahmad Hedar
Hudební aranžmá:
Tanita Yanková
Scénografie:
Matěj Kos
Kostýmní výtvarník:
Vojtěch Hanyš
Make-up artist:
Justina Urbanová
Light design:
Miriam Čandíková
Anna-Marie Maxera
Sound design:
Juraj Mišejka
Michal Brůna
Jan Středa
Grafický design:
Jáchym Moravec
Marek Bulíř
David Babka
Krejčí:
Andrea Gajová
Vojtěch Bašta
Kostýmy:
Johana Minářová
Stefan Jurasko
Asistenti scénografie:
Dušan Prekop
Jiří Procházka
MUA asistentky:
Eva Valešová
Julie Dočekalová
Asistent režie:
Vladimír John
Asistent hudebního nastudování:
Jan Mára
Violoncello:
Štěpán Drtina
Jáchym Moravec
Marek Bulíř
David Babka
Krejčí:
Andrea Gajová
Vojtěch Bašta
Kostýmy:
Johana Minářová
Stefan Jurasko
Asistenti scénografie:
Dušan Prekop
Jiří Procházka
MUA asistentky:
Eva Valešová
Julie Dočekalová
Asistent režie:
Vladimír John
Asistent hudebního nastudování:
Jan Mára
Violoncello:
Štěpán Drtina
Hlavní produkce:
Adriána Spišáková
Hudební produkce:
Johana Matunová
PR produkce:
Mahulena Vondrášková
Technická produkce:
Štěpán Hejzlar
Produkce:
Martina Watzková
Vilma Bořkovec
Asistentka hudební produkce:
Anna Šlachtová
Asistentka PR produkce:
Barbora Hamáčková
Adriána Spišáková
Hudební produkce:
Johana Matunová
PR produkce:
Mahulena Vondrášková
Technická produkce:
Štěpán Hejzlar
Produkce:
Martina Watzková
Vilma Bořkovec
Asistentka hudební produkce:
Anna Šlachtová
Asistentka PR produkce:
Barbora Hamáčková
