Repertoár představení


Proč je taková?

Premiéra 20. a 21. 9. 2025, 19:00
Vila Štvanice

Proč je taková? je nová autorská opera z dílny RUN OPERUN. Opera se noří do příběhu umlčené ženy ve stínu mocné rodiny. Inspirovaná skutečnými událostmi kolem Rosemary Kennedy – sestry prezidenta J. F. Kennedyho, která byla podrobena nucené lobotomii – odhaluje temné vrstvy společenského tlaku, duševního zdraví a ženské autonomie.

Intimní jednoaktovka pro tři pěvce rozehrává silný emocionální obraz, nesetříděný do chronologického vyprávění, ale vrstvený jako vnitřní krajina bolesti, úzkosti, ale i naděje a nalezení usmíření. Hudební jazyk skladatelského dua Daria Kukal Moiseeva a Natálie Plevákové kombinuje klasickou a elektronickou hudbu, čímž vytváří současný, živý zvukový prostor.

Režisérka a libretistka Bára Viceníková vede dílo směrem k niternému zážitku, který přesto rezonuje univerzálními otázkami: Co všechno musíme změnit, abychom byli přijati? Kde končí přizpůsobení a začíná ztráta sebe sama? A proč máme neustálou potřebu spravovat a je pro nás tak těžké přijmout?Opera Proč je taková? propojuje historickou inspiraci s naléhavou současností. Je nejen výpovědí o jednom pozapomenutém životě, ale především pozvánkou k naslouchání – těm, kteří zůstali nevyslyšeni.







„Pro RUN OPERUN je tato inscenace velkým zadostiučiněním – nejen kvůli silnému feministickému tématu a ženskému autorskému týmu, ale hlavně proto, že se nám i v podmínkách nezávislého divadla daří vytvářet autorské opery. To považujeme za zásadní přínos do operního světa – často důležitější než několik vyprodaných repríz La Traviaty,“ říká zakladatelka a umělecká šéfka kolektivu Veronika Kos Loulová.
“Jako libretistka a režisérka této opery jsem vděčná za příležitost spolupráce s RUN OPERUN, protože mám svobodu v tvůrčím vyjádření – nemusím se bát, že mi řeknou, že to už je “moc”. Protože pravdou je, že lidé si s operou často spojují historické či fantaskní příběhy, které je přenesou do jiného světa a dají jim zapomenout na jejich každodenní problémy. Tvůrčí tým ale stejně jako já zastávají stanovisko, že opera by měla řešit i vážná, aktuální témata. Bohužel u opery neexistuje dělení na klasickou a alternativní jako to známe u činohry, aby si každý divák přišel na své, často tedy vlaštovky experimentu prolétnou na tradiční scénu a je z toho poprask. Ale RUN OPERUN se nebojí! A to je v tomto případě zásadní, protože jak zpracovat téma zneužití moci ve vlastní rodině, zničení života vlastní dcery, líbivě?,”říká libretistka a režisérka opery Proč je taková? Bára Viceníková. 



Lístky v prodeji
zde



Účinkující & produkce
Obsazení:
Rosemary Kennedy – Tereza Papoušková 
Rose Kennedy – Eva Esterková 
Joe Kennedy – Michael Skalický 

Ansámbl:
Akordeon – Martin Šulc
Violoncello – Anna Zajíčková
Vibrafon a perkuse – Matěj Diviš
Klarinet a basklarinet – Jiří Javůrek
Syntezátory – Natálie Pleváková

Hudba: 
Darja Kukal Moiseeva,
Natálie Pleváková

Režie, dramaturgie a libreto:

Bára Viceníková

Kostýmy & Scénografie:
Anna Pospíšilová

Make-up:
Justina Urbanová

Hudební nastudování
& Dirigování:

Vojtěch Červenka

Light design: Miriam Čandiková

Producentky:Martina Watzková
Mahulena Vondrášková

Fundraising: Adriána Spišáková

Grafika:
Žofia Kosová

Fotogalerie



Podpora: 













 

Líbí? 
Kup si lístky!



OPERAVE

Když nepřijdete na operu, přijde opera za vámi - třeba klidně na rave. Na pražskou scénu přinášíme něco mezi Berghainem a Bayreuthem.  

Představujeme nový rozměr párty, na které bude dávat smysl, že tančíte zároveň na klasickou a elektro hudbu. S tímto konceptem přicházíme do pulzujícího srdce ravevové scény – do Bike Jesus. Propojením operních pěvců*kyní, DJs a atmosféry techna, tak vznikne OPERAVE. Nečekejte představení ani koncert - přineseme prvky opery na rave tak, jaký má být. Opera a elektro hudba se stanou rovnocennými partnery. O zábavu se postarají Noisy Pots, Tanita Yankova, a operní pěvkyně B.Va, Kristýna Kůstková a vocal coach, klavírist a zpěvák Ahmad Hedar.   

Na OPERAVE boříme bariéry mezi honosnou operní kulturou a nočním životem ravů a stavíme na hodnotách, kdy spolu oba hudební světy můžou fungovat. Budete se cítit komfortně nezávisle na tom, jaký žánr je vám bližší.
  






Účinkující & produkce

Umělci:
B.Va
Kristýna Kůstková
Eva Esterková
Ahmad Hedar
Tanita Yanková 
Noisy Pots – Jakub Tengler, Michal Šupák

Producentky:
Martina Watzková
Mahulena Vondrášková

Sound design:
Michal Brůna 

Make-up artist:
Justina Urbanová

Stylist:
Vojtěch Hanyš

Visuals:
Svatopluk Ručka





Fotogalerie

Foto: Daniel Kvapil




ZABIJAČKA – Hladový je vždycky smutný, nacpat bříško to je nutný


Komická opera o třech dějstvích.

Rituální vítání jara jako příležitost podívat se do vlastních střev.

Na ves se pomalu snáší sníh. Je zima. A krutý hlad. Naštěstí je za rohem toužebně očekávaná událost, která všechny zachrání. Přijede řezník, bude zabijačka!

Jak praví stará lidová moudrost, „hladový je vždycky smutný, nacpat bříško, to je nutný“, a kus flákoty je východiskem z každé existenciální krize. Řezník jako posel dobra, řezník jako vykupitel - a česká vesnice plná rázovitých postav.

Původní opera vychází ze smetanovsko-ladovské tradice, ale přichází v době, kdy už většina venkovských prasat vzala za své. Příspěvek českému umění v době postní pro nás znamená opulentní uměleckou hostinu s nefalšovaným operním zpěvem, tanečními čísly, a dokonce dětským sborem!

Projekt vznikl v koprodukci Vzletu, Vosto5, Moravského divadla Olomouc a RUN OPERUN za podpory Ministerstva kultury ČR.





Fotogalerie


Foto: Jan Mudra

Účinkující

Řezník:
Vladimír Chmelo

Starosta:
David Szendiuch

Kněz:
Peter Malý

Učitelka:

Vanda Šípová

Hospodyně:
Markéta Cukrová / Tereza Papoušková

Kořenářka:
Zoja Oubramová

Vesničané a vesničanky:

Josef Bobeš Havelka, Leontýna Janků, Marie Anna Krušinová, Robert Nižník, Antonie Rašilovová, Pavol Smolárik, Matěj Šíma, Sára Vosobová a dětský sbor Mifun pod vedením Jiřího Polívky

Hraje:
Orchestr Moravského divadla Olomouc

Inscenační tým

Scéna a kostýmy:
Dragan Stojčevski

Dramaturgie:
Marta Ljubková

Choreografie:
Veronika Knytlová

Světelný design:
Štěpán Hejzlar

Zvuk:
Michal Brůna

Video:
Martin Bražina
Hudební nastudování:
Martin Konvička

Korepetice:
Vojtěch Červenka, Jan Mára

Producenti:
Petr Prokop, Jakub Málek

Produkce:
Denisa Sedláčková, Martina Watzková, Adriána Spišáková, Emílie Formanová

Asistent scénografa:
Vojtěch Hanyš

Stavba:
Jeník Bubal

Překlad do angličtiny:
Ian Mikyska


Líbí?
Kup si lístky!



La Traviata

Opera La Traviata od Giuseppe Verdiho v provedení RUN OPERUN zkoumá, co je ve vztazích ještě přijatelná společenská norma a co už není. Jak by se tvářili vaši známí a rodina, kdybyste domů přivedli známého sukničkáře, kurtyzánu, gigola, někoho stejného pohlaví, nebo drag queen? Kam se za ta léta od premiéry provokativní La Traviaty posunula lidská tolerance a práh odsouzení? Chceme naplnit původní záměr opery a následně upozornit na dnešního člověka, který je nadále pod tlakem společenského mínění.

RUN OPERUN v inscenaci Traviata spojí síly se zavedeným pohybovým souborem PLAYboyz pod vedením choreografa Martina Talagy, který ve své tvorbě dlouhodobě zkoumá nahotu, sexualitu a zabývá se queer tématy. Sbor bude nahrazen drag queens a akustická předloha bude obohacena elektronickými prvky. Do pěveckých a sborových rolí budou obsazeni špičkoví čeští a zahraniční interpreti, s kterými oba soubory dlouhodobě spolupracují.

Spolupráce s PLAYBOYZ

Spolek PLAYboyz se zaměřuje na taneční a fyzické divadlo, performance a experiment (SYNovial, SOMA a SOMA workshopy, Faunus, Homo Sensorium a PiNKBUS). V roce 2020 byl uveden komponovaný večer PiNKBUS, kterým spolek vstoupil do další fáze svého působení. Tvůrcům se podařilo spojit undergroundovou drag a queer scénu s profesionálními etablovanými umělci (Jaroslav Vinařský, Nela Kornetová, Katarzia, Just Karen, Tonic ad.). Spolek PLAYboyz tak díky uvedení komponovaného večera PiNKBUS vytvořil pražskou platformu pro queer umění. 









Fotogalerie


Foto: Jonathan Machander, Apolena Vondrášková

Účinkující

Violetta:
Roxane Choux

Violetta:
Szymon Patrylak

Alfredo:
Luis Carlos Hernandez Luque

Germont:
Andrij Škurhan

Flóra:
Eliška Gattringerová

Annina:
Tomáš Procházka (La Cuntessa)

Baron:
Daniel Kfelíř

Doktor/Markýz:
Jan Janda

Gaston:
Vladimír John

Drag Queens:
Just Karen
Tonic Garbage
Radim Klásek
Chlorophyll von Needle

Company:
Kristýna Fílová
Victor Tarasov
Pedro Willing
Jarek Lambor

Produkce

Umělecký koncept:
Veronika Loulová & Martin Talaga

Hudební nastudování:
Ahmad Hedar

Hudební aranžmá:
Tanita Yanková

Scénografie:
Matěj Kos

Kostýmní výtvarník:
Vojtěch Hanyš

Make-up artist: 
Justina Urbanová

Light design:
Miriam Čandíková
Anna-Marie Maxera

Sound design:
Juraj Mišejka
Michal Brůna
Jan Středa
Grafický design:
Jáchym Moravec
Marek Bulíř
David Babka

Krejčí:
Andrea Gajová
Vojtěch Bašta

Kostýmy:
Johana Minářová
Stefan Jurasko

Asistenti scénografie:
Dušan Prekop
Jiří Procházka

MUA asistentky:
Eva Valešová
Julie Dočekalová

Asistent režie:
Vladimír John

Asistent hudebního nastudování:
Jan Mára

Violoncello:
Štěpán Drtina
Hlavní produkce:
Adriána Spišáková

Hudební produkce:
Johana Matunová

PR produkce:
Mahulena Vondrášková

Technická produkce:
Štěpán Hejzlar

Produkce:
Martina Watzková
Vilma Bořkovec

Asistentka hudební produkce:
Anna Šlachtová

Asistentka PR produkce:
Barbora Hamáčková




Líbí?
Nenech si ujít naší další akci!



Logika chaosu


Autorská operní inscenace zkoumá, jaký vliv mohou mít malé neurotické poruchy a obsese na běžné společenské situace. Projekt, mimo jiné, vychází i z fascinace pozorování reality a uvědoměním si, že ji ve svém omezeném pohledu nikdy nemůžeme postihnout celou. Naše vidění je zkresleno mnohými drobnými faktory, které pak znemožňují vnímat každodenní situace ve své komplexnosti. Zaujati sami sebou mnohdy interpretujeme tyto situace pouze skrze vlastní omezený pohled. Autocenzura nebo naopak vysoké sebevědomí se pak stávají hlavním mediátorem našeho chápání situací a jejich interpretací. Ostych a strach nás paralyzuje. Vlastnímu pohledu přikládáme větší důležitost než, jakou ve skutečnosti v komplexu všech událostí má.


Čtyři cizinci odpoví na stejný inzerát a sejdou se v jednom bytě podivného může: plachá dáma, neomalený konspirátor, řidič trpící úzkostnou poruchou a záhadná telefonistka, která často mizí do tajné místnosti. Každý má svou obsesi, kterou úspěšně či neúspěšně skrývá. Co je tam přivedlo? Proč se dobrovolně opakovaně přivádí do nekomfortních situací? Mohou překročit vlastní zábrany, jež jim do cesty staví jejich myšlení? Jádro režijního pojetí a tvůrčí metody spočívá v tom, že inscenace i hudba vznikaly na základě kolektivní improvizace na rámcový scénář.

Opera Logika Chaosu od RUN OPERUN měla premiéru 1.9.2021 v experimentálním prostoru NOD, kde měla také pro svůj vznik rezidenci.






Fotogalerie


Foto: Vojtěch Brtnický

Účinkující

Jan:
Milan Vedral

Róza:
Eliška Gattringerová


Václav:
Raman Hasymau

Lucie:
Eva Esterková/Kristýna Kůstková


Heřman:
Martin Vodrážka

Produkce

Námět:
Vilma Bořkovec
Barbora Pokorná
a kolektiv

Hudba:
Kryštof Kříček
Václav Havelka

Libreto:
Vilma Bořkovec

Hudební spolupráce:
Anna Novotná Pešková

Koučka hudební improvizace:
Bella Adamova

Režie:
Vilma Bořkovec

Dramaturgie:
Barbora Pokorná

Choreografie:
Helena Šťávová Ratajová

Scénografie:
Anna Pospíšilová

Kostýmy:
Vojtěch Hanyš

Light design:
Judita Mejstříková

Make-up:
Justina Urbanová

Rekvizity:
David Ramdan

Produkce:
Martina Watzková
Adriána Spišáková

PR produkce:
Mahulena Vondrášková

Hudební produkce:
Johana Matunová

Asistentka PR produkce:
Barbora Hamáčková

Líbí?
Koukni, co plánujeme dál!